var bara tvungen att sno detta inlägg!

SÅ KOMISKT ATT DE BARA INTE E SANT

Jag har en vän som är fotbollsdomare. Han tillhör Stockholms fotbollsförbund och dömer i div 4 regionalt. Han berättar så mycket superkul, så här kommer ett utdrag (sammanställt till ett inlägg) från vår chatt igår. Jag vet att det är långt, men jag tyckte i alla fall det var superkul!



De (fotbollsdomarföreningen, typ, min anm.) ser mig som en stor talang, men jag sumpade min chans förra året att gå upp (till div 3). Jag var fett nonchalant förra året. Hade en juniorallsvenskanmatch i somras kl 11 en helg, och säg såhär: jag var inte top shape och stiligast och proffsigast? Då kom det en domarinstruktör, högsta hönset i Stockholm och granskade mig. Jag gjorde inte en dålig match, det gör jag aldrig, men i en granskares ögon var jag ju inte nån stjärna. Det var inte det att jag var bakis, jag dricker aldrig om jag har match dan efter, men hmm? jag spelade poker till 6 på morgonen natten innan, och dan innan hade jag dömt somaliska cupen (vilken = sämsta tänkbara domarförberedelse för en juniorallsvenska, helt andra regler där typ? somalier, u go figure). Men min ad var bakis och spydde i paus though.

Ja just det, somaliska cupen ja. Ni läste rätt. Somalier från hela Europa kommer hit i 2 veckor och röjer. Och mitt domararvode är svart. Skiten visas för fan i Öppna Kanalen, det är sjukt stort, över tusen pers på matcherna. Och bråk varje kväll. Vi får poliseskort från plan till omklädningsrummet. Det är ren komedi den där turneringen, det är därför jag dömer den.

Alltså säg att en match ska börja kl 16. Ingen somalier verkar ha en klocka, så som bäst, de tre år jag dömt den här turneringen (över 50 matcher), så startade matchen klockan 16:15. Annars så brukar runt 17 vara standard. En match startade 17:50, tror det var rekordet. Så nu i somras fick jag nog och typ pallade inte att döma så mycket. Det sjuka är att det är en match efter, och den ska börja kl 18. Yeah right.

Och det är helt andra regler i den turneringen än vad det är annars. En kille kan bli slaktad bakifrån, givet rött kort, fan, ger du honom rött så kommer det bli världskrig mellan de somaliska stammarna på plan och sen på läktarna? Man får typ gå fram till snubben och säga åt honom att chilla lite, ge lite frispark till kapade snubben och ja? "nästa gång en varning".

Innan matcherna är det alltid fotografering och en snubbe pratar arabiska om Allah och sånt. Man går in på planen som i Champions League eller VM-final. Sen ställer de upp som om de ska sjunga nationalsång. Då kommer en mullah och pratar arabiska om "Allah är med er Allah blablabla" och sedan skakar alla hand. Och då tror du liksom att det ska bli slantsingling mellan kaptenerna.
Men neeeeeeeeej.
Då ska alla springa iväg och jag vet inte, ta lagfoton.
Sen så kommer lagen och vill ha bild med domarna.
Sen ska domarna vara på bild ensamma.
Sen ska domarna och mullan vara på bild.
Inte konstigt att alla matcher blir försenade.
Och sen kommer kaptenerna, och då singlar vi slant. Efter det tror man att matchen ska börja.
Men neeeeeeeeej.
Nu har lagen glömt att ta lagbild med mullan. Gör om gör rätt. Sen gäller det att få bort alla som inte ska vara inne på plan också. Projekt.
Publiken har ju inte direkt nånting emot de här förseningarna. De sitter där på läktarna och spelar somalisk musik. Samma beat 10 minuter. Någon wailar. Fast ja, i början av första matchen är inte alla där. För som sagt. Somalier och tid. Du anar inte. Det är ren komedi.

Och ja, SEN, efter ett sånt här jippo så ska jag alltså döma högsta serien i Sverige för juniorer? Yeah, I got my mind set. Noooot.

Kommentarer
Postat av: Aaliyah Katten

sv: ehhe tack:) jag fixade min header med powerpoint :P

2009-09-05 @ 09:43:57
URL: http://aaliyahkattens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0