Kim Phuc- Flickan som fick den Amerikanska oppionen att vakna!

Hon är flickan som skriker ut sin smärta när napalmet fräter hennes rygg. Bilden av den nioåriga Kim Phuc fick den amerikanska opinionen att vakna och Vietnamkriget fick en vändpunkt.



Kim Phuc är en av skribenterna i den nya boken ”Fred! 100 röster mot våld och krig” som ska distribueras till 123.000 16-åringar runt om i landet.Hon blev känd över hela världen som den vietnamesiska flickan som flydde undan USA:s napalmbomber. I går berättade hon sin historia i Kulturhuset.


Hon var nio år den
där dagen då bombplanen drog in över hennes lilla by Trang Bang. Byborna hade tagit skydd i pagoden då soldaterna larmade om planen som drog in över byn. De flydde ut på vägen och i samma ögonblick fälldes fyra napalmbomber.
- Mina syskon och kusiner var med mig på vägen, säger Kim Phuc.

På platsen var AP-fotografen, Nick Ut, och det var hans om förevigades anfallet och genom honom spreds det nu världsberömda fotografiet.

På de rörliga bilderna hänger huden som sönderrivna klädtrasor längs barnens kroppar.
- Under många år ville jag fly från bilden, men en dag tog en fotograf en bild av mig i Toronto och sedan var jag på förstasidan i tidningen igen, säger Kim Phuc.
Det var då hon förstod att bilden kommer aldrig att lämna henne.
- Den blev ett mäktigt verktyg som jag kan använda, säger hon.

Under många år använde den kommunistiska regimen i Vietnam Kim Phuc som propagandaverktyg. Flickan hade ju hjälpte dem att vinna kriget.
- De vaktade mig till och med när jag var i Tyskland 1984 då min sista operation gjordes. En kvinna fanns hos mig 24 timmar om dygnet, säger Kim Phuc.
Som 19-åring ville hon utbilda sig till läkare. Regimens män var skeptiska men till slut gav premiärministern henne tillåtelse att börja läsa. Hon hamnade på Kuba där hon började utbilda sig, där träffade Kim Phuc också sin nuvarande make. På bröllopsresan till Moskva hoppade de av i Kanada, där de lever sedan 17 år.

Under föreläsningen visar hon sin brända vänsterarm.

- Jag koncentrerar mig aldrig på smärtan, men ibland känns det som att bli skuren med en kniv, säger hon.
Kim Phuc har träffat John Plummer, mannen som koordinerade flyganfallet över hennes by.

I ett videoklipp berättar han hur han sökte upp Kim Phuc vid en minnesceremoni i Washington.
- Jag har förlåtit men jag glömmer aldrig, säger Kim Phuc till publiken i Kulturhuset.

I dag föreläser Kim Phuc och driver stiftelsen Kim Phuc foundation som hjälper utsatta barn i världen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0